1.7.2022 – 30.6.2023 Místní akční plán pro rozvoj vzdělávání v ORP Mnichovo Hradiště

Na podzim 2017 proběhlo první setkání pedagogických a nepedagogických pracovníků MŠ, které se uskutečnilo v MŠ Kněžmost. Díky pozitivní zpětné vazbě a ochotě zúčastněných v pravidelných setkáváních pokračovat se MAP Mnichovohradišťsko pustil do zorganizování dalšího společného setkání, a to 6. února 2018 – tentokrát převzala pomyslnou štafetu waldorfská MŠ Klubíčko v Bosni v čele s paní ředitelkou Danielou Rovnou, kterou doplňovala v hostitelské roli paní učitelka Zdeňka Bártová.

Z úst obou dam jsme se dozvěděly vše podstatné o historii školy a jejím současném fungování. Domnívám se, že není možné “nezávidět” školce její skvělou spolupráci s rodiči, kteří se zapojili do rekonstrukce budovy bývalého obecního úřadu, svépomocí proměnili i zahradu, kde je nádherný sad a rozmanité přírodní prvky, jež děti hojně využívají při svých četných pobytech venku. Stejně tak si pochvalu vysloužil i Obecní úřad v Bosni, který školku podporuje, což mu MŠ oplácí tím, že obec oživuje např. masopustními obchůzkami. Vzhledem k tomu, že školka je založena na waldorfské filosofii, nepřekypuje interiér tříd hračkami, přednost dostává dřevo a hračky, jež rozvíjejí fantazii dětí. Důraz je kladen také na řemeslnou zručnost dětí, proto nechybí ani pracovní stůl či košíky se šitím, aby si děti mohly ušít třeba plstěné zvířátko. Pracují s modelínou ze včelího vosku, malují akvarelovými barvami s přírodními pigmenty či voskovkami ze včelího vosku. Waldorfská pedagogika vychází i z hesla, že “opakování je matka moudrosti”, proto kladou v MŠ důraz i na dodržování rytmu (pro děti představuje jistotu a bezpečí): ať už ročního rytmu, kdy každému měsíci v roce přináleží nějaká slavnost spojená s oživováním různých tradičních zvyků (např. únor – masopustní rej), či týdenního (každý den v týdnu se věnují pravidelně jedné činnosti, např. každé pondělí malují) či denního rytmu. Rytmus, opakování, pravidelnost naleznou děti i ve skladbě jídelníčku, kdy je pevně dáno, co děti uvidí na svých talířích (např. ve čtvrtek rybu, v pátek luštěniny). Mimochodem právě vynikající stravou je MŠ Klubíčko pověstná. Jak by také ne, když základy k ní položila i Daniela Fialová, autorky knihy receptů Vaříme s tetou Fialkou a skřítkem Klubkem. Účastnice setkání měly možnost ochutnat skvělé pomazánky z tofu a z červené řepy s celerovými škvarky na vynikajícím kváskovém chlebu či lahodný jablečný koláč. Ještě jednou moc děkujeme MŠ Klubíčko za příjemné přijetí!

Na setkání též vystoupila Mgr. Michaela Lajnerová, lokální síťařka pro ORP Mladá Boleslav, Mnichovo Hradiště. Představila projekt MPSV, který zastupuje a v němž mapuje místní síť služeb pro ohrožené děti a jejich rodiny, případně pro děti či rodiny v tíživé situaci. Do budoucna připravuje sérii setkání, na nichž bude upozorňovat na služby dostupné pro rodiny s dětmi, aby se jejich případné problémy vyřešily včas. Stejně tak chystá i setkání pro poskytovatele sociálních služeb či pediatry či podporuje vznik ambulantního střediska výchovné péče v Mnichově Hradišti.

Posledním hostem setkání byla Mgr. Zdeňka Drahokoupilová, externí pracovnice ČŠI, jež působí též na střední pedagogické škole a v mateřské škole v Mladé Boleslavi. Z jejích úst se mohly účastnice dozvědět užitečné informace týkající se překryvů učitelek MŠ, zavírání MŠ v době prázdnin, dětí se speciálními vzdělávacími potřebami či dětí nadaných, třídních knih či záznamů z pedagogické diagnostiky, asistentů pedagoga nebo důležitosti sebehodnocení dětí. V závěru jsme se na základě jednoho z dotazů dostaly k problematice přijímání nemocných dětí do MŠ, čemuž se věnuje i metodický pokyn MŠMT, na nějž paní Drahokoupilová poukázala. (Postupy při porušování zájmu dítěte v souvislosti se společným vzděláváním-2)

Zdeňka Bártová, učitelka MŠ Klubíčko, se zmínila o tom, že se ve školce snaží o to, aby se u nich děti “cítily jako doma”. Doufám, že s podobným pocitem odjížděly i všechny dámy, jež byly na setkání MŠ přítomny.