1.7.2022 – 30.6.2023 Místní akční plán pro rozvoj vzdělávání v ORP Mnichovo Hradiště

Přednáška s dlouhým, leč všeříkajícím názvem Přátelské nekonkurenční prostředí jako cesta k efektivnímu učení proběhla ve čtvrtek 22. února ve Volnočasovém centru. Soňa Rýdl je lektorka Respektovat a být respektován, mediátorka a navíc pracuje v poděbradské škole Jedna Radost. Navíc velmi živelná dáma s odzbrojujícím úsměvem. V úvodu své přednášky zmínila základní principy respektujícího přístupu, který staví na lidských potřebách, mozkových pochodech a motivaci. Oněmi potřebami jsou kromě těch základních fyziologických mj. např. i potřeba bezpečí, autonomie, zodpovědnosti, úspěchu, učit se a poznávat atd. Pokud je některá z našich potřeb neuspokojena, vede to k naší frustraci a k touze po jejím naplnění (z toho důvodu např. děti zlobí). Proto je úkolem školy, ale i výchovy a rodičů vytvořit dětem bezpečné a smysluplné prostředí, kde budou naplňovány jejich potřeby, což povede mj. k radostnějšímu učení se novým věcem a motivovaným žákům. Přes tento obecnější úvod jsme došli až k hlavnímu tématu naší přednášky, a sice soutěžím a tomu, proč do procesu vzdělávání nepatří, kde jsou jejich nezpochybnitelná rizika a co místo nich. Dle lektorky není lidem soutěživost vrozená – toužíme po úspěchu, ale ten by měl být propojený s učením a poznáváním, nikoliv se stresem, jež pro mnohé soutěže představují. Během soutěží vnímáme ostatní jako soupeře, čímž dochází k narušení vztahů. Navíc během soutěží získávají děti návyk na vnější motivaci, a ohrožujeme tím tedy jejich motivaci vnitřní. Jak tedy postupovat? Ne soutěž, ale spolupráce je v procesu učení se a poznávání důležitá. U dětí též můžeme sledovat jejich osobní pokrok, sledovat vývoj jejich schopností a jejich zlepšování.

Další v pozvánce avizovaná témata, tedy slovní hodnocení a triády, byla z časových důvodů zmíněna pouze okrajově, což je škoda, ale i tak věříme, že ti, kteří se přednášky zúčastnili, odcházeli uspokojeni díky informacím, jichž se jim dostalo.