1.7.2022 – 30.6.2023 Místní akční plán pro rozvoj vzdělávání v ORP Mnichovo Hradiště

Neděle 18. února 2018 byla dnem začátku vzdělávacího festivalu v Litomyšli s názvem Nakopněte svoji školu. Díky podpoře MAP Mnichovohradišťsko se dvě místní učitelky plus jedna pracovnice MAP vydaly do litomyšlských “lázní ducha”, kam se sjelo na 150 zájemců o vše zajímavé související se vzděláváním. Na Zámeckém návrší se to hemžilo osobnostmi: bezprostředně po úvodních zahajovacích slovech dostal prostor ekonom Pavel Kysilka, který pohovořil na téma digitálního věku versus vzdělávání. Rostya Gordon Smith, česká podnikatelka působící v oblasti řízení a rozvoje organizací, lidí a týmů po celém světě a zakladatelka Minervy 21, propagovala ve svém vstupu rozvoj přístupu a dovedností, spolupráci s rodiči a zrušení známkování. Jakou roli má mít náboženská tematika ve školách? Tuto otázku si kladl Daniel Kvasnička, českobratrský farář. V průběhu prvního odpoledne se účastníci blíže seznámili s projektem Učitel naživo či s praxí škol Škola Můj Projekt, jež rozvíjejí dovednosti pro život. Prohlídka litomyšlského sklepení se sochami Olbrama Zoubka spojená s ochutnávkou vín byla příjemnou tečkou za prvním dnem na konferenci.

Pondělní dopoledne se opět neslo v duchu přednášek. Svým vystoupením, v němž se soustředil na vedení žáků k odpovědnosti na základě poznatků o fungování mozků, zaujal přítomné Michal Dubec. Jana Stejskalová a Petra Keprtová pohovořily o externím a interním mentoringu, čím se liší a co mají naopak společného, pojmenovaly výhody a nevýhody obou forem, aby školy uměly mentoring využít jako součást systému zvyšování jejich kvality. Na příkladu metody instrumentálního obohacování přednesl Jiří Sehnal, ředitel ZŠ T. G. Masaryka ve Svitavách, tipy a triky jak implementovat novou metodu do školy. O jedinečné metodě výuky rozvoje matematického myšlení a kreativity u dětí pohovořil Opher Brayer, její autor, který metodu nejen vyvinul, ale vytrénoval v ní tisíce talentovaných izraelských dětí i managery globálních firem, jako je např. Microsoft, Nokia atd. Nyní působí v České republice, mimochodem zkušenosti s touto metodou má pedagogický sbor ZŠ Švermova i ZŠ Sokolovská v Mnichově Hradišti. Dopolední přednáškový blok uzavřela svým vystoupením Jitka Kmentová, ředitelka pražského Gymnázia Na Zatlance, kde v rámci státní instituce funguje od září nová alternativní třída s tandemovou výukou v blocích, s velkým důrazem na studijní autonomii a individuální přístup, zaměřená na silné stránky osobnosti žáků, s důrazem na jejich formativní hodnocení a spolupráci žáků i rodičů.

V průběhu pondělního odpoledne již došlo k dělení účastníků konference dle jejich preferencí do workshopů, jejichž nabídka byla velmi bohatá. Můj výběr padl na workshop Jany Stejskalové a Petry Keprtové (ZŠ Mozaika v Rychnově nad Kněžnou) Jak se “dobře” ptát?, v němž jsme společně s dalšími zájemci hledali odpovědi na otázky: Proč dětem ve výuce klademe otázky?, Co dělá “dobrou” otázku “dobrou”? Jak se pozná “hloupá” otázka? či Jak udělat ze třídy skupinu, která se ptá? Společně jsme si trénovali dovednost pokládat “dobré” otázky, kdy jsme využívali např. metodu podvojného deníku, “poslední slovo patří mně” či promyšlený postup reflexe.  I odpolední přednáškový blok byl rozdělen dle zájmu přítomných, já jsem se seznámila s metodou CLIL (obsahově a jazykově integrované učení), což je inovativní přístup nejen k výuce cizích jazyků, který zbavuje strachu mluvit cizím jazykem, pracuje s reálným obsahem, umožňuje větší kontakt s cizím jazykem, zlepšuje jazykové dovednosti u žáků i učitelů atd.

Po celou dobu litomyšlského vzdělávacího festivalu byli přítomni zajímaví vystavovatelé, např. Lucie Ernestová se svými inspiračními kartami a knížkohrami, jimž nebylo možné odolat, či online aplikace Včelka, zlepšující úroveň čtení a pomáhající při obtížích se čtením (včetně dyslexie), případně fantastické karty Imaglee určené pro zábavu a vzdělávání. Večerní panelová diskuse na téma vzdělávání s Pavlem Kysilkou, Rostou Gordon Smith a Jitkou Kmentovou byla i díky moderátorovi z řad litomyšlských angažovaných rodičů velmi osvěžující a poutavá pro všechny.

Závěrečným dnem festivalu bylo úterý, jež bylo v průběhu dopoledne rozděleno do dvou bloků s workshopy. Během svého prvního workshopu jsem do slova a do písmene zažila program “Začít spolu” v podání dvou učitelek z rychnovské ZŠ Mozaika. Seznámili jsme se se strukturou školního dne, pracovním prostředím, centry aktivity, ranním kruhem, způsoby hodnocení (slovní hodnocení, sebehodnocení)… Ochutnávka metody FIE (Feuersteinovo instrumentální obohacování) mi dala příležitost vyzkoušet si tuto metodu na vlastní kůži. Pracovali jsme s cvičnými listy – instrumenty, zaměřenými na specifické deficity v poznávacích schopnostech, a díky tomu jsme měli možnost dojít k tomu, jak tato metoda u žáků podporuje rozvoj široké škáky předpokladů k efektivnímu učení se.

Šlo o tři dny doslova nabité novými informacemi, metodami, materiály a setkáními se zajímavými osobnostmi, jež mají co říct na téma českého vzdělávání. Možnost této inspirace bych přála opravdu každému! Kromě vlastních snímků, jež naleznete v naší Fotogalerii, si můžete prohlédnout i oficiální fotografie na facebookovém profilu festivalu. Budete-li pozorní, jistě nás tam najdete:-)