1.7.2022 – 30.6.2023 Místní akční plán pro rozvoj vzdělávání v ORP Mnichovo Hradiště

Ve čtvrtek 11. ledna si zájemci o nové přístupy ke vzdělávání vyslechli přednášku Tomáše Feřteka, publicisty spjatého zejména s neziskovou organizací EDUin. Ve Volnočasovém centru bylo plno – do diskuze navazující na přednášku se zapojili pedagogové i  zainteresovaní rodiče. Přednášku nabídl publiku z Mnichova Hradiště i okolí MAP Mnichovohradišťsko.

Pan Feřtek zaujal hned od začátku srovnáním školy v 19. století a té současné, přesněji řečeno požadavků, kladených na tuto vzdělávací instituci společností. Zdůraznil nutnost toho, aby škola děti skutečně připravovala pro život v neustále se vyvíjející realitě, a to zejména podporou jejich samostatnosti a důrazem na schopnost vlastního úsudku, poučeného rozhodování a zodpovědného plnění úkolů. Představil pak několik příkladů státních i soukromých škol, které učí „tak trochu jinak“ – často zde děti pracují ve věkově různorodých skupinách namísto klasických třídních kolektivů, se světem se seznamují v tematických blocích a projektech, nikoli v izolovaných předmětech, a jejich školní den není rozčleněn zvoněním… Přednášející připustil pochybnosti a obavy, které mohou tyto přístupy ke vzdělávání budit, a vyzval přítomné k diskusi – ta byla bouřlivá, ale zcela nekonfliktní. Domů se pak posluchači rozcházeli nejen s řadou nových poznatků, ale zejména s optimistickým přesvědčením, že v českém školství úspěšně funguje řada více či méně alternativních škol s rozmanitou nabídkou vzdělávacích příležitostí.

Autorka textu: PhDr. Lenka Sosnovcová (Gymnázium MH)