Ve středu 6. února jsme se sešli ve Volnočasovém centru MH při společném sdílení informací z veletrhu Úspěch pro každého žáka, který se konal v pražské ZŠ Kunratice ve dnech 31. 10.-1. 11. 2018 a kam z Mnichova Hradiště vyjely dvě místní pedagožky, Mgr. Soňa Razáková (ZŠ Švermova) a Mgr. Terezie Nohýnková (ZŠ Studentská). Obě zmíněné dámy se pak staly “průvodkyněmi” středečního podvečera, během nějž seznámily přítomné s průběhem tohoto dvoudenního veletrhu.
Svůj pobyt v Kunraticích obě zahájily hospitací ve výuce a následnou reflexí s učitelem. Soňa Razáková velmi podrobně přiblížila svou účast na hodině “kritického myšlení a badatelského přístupu” ve 4. ročníku, z níž bylo zřejmé, že žáci této školy jsou na skupinovou výuku zvyklí, neboť je zařazována naprosto pravidelně. Nejen ji, ale i ostatní přítomné pak zaujal systém práce s barevnými kelímky, jimiž mají děti možnost signalizovat např. to, zda už mají svou práci hotovou, jsou ochotní pomoci ostatním či potřebují učitelovo dovysvětlení. I ze závěrečné reflexe žáků na konci výuky vyplynulo, že bývá běžnou součástí hodin.
Součástí veletrhu byla i bohatá prezentace různých vystavovatelů – mnohé materiály bylo možné si prohlédnout ve Volnočasovém centru, inspirovat se jimi či si je zapůjčit. MAP II Mnichovohradišťsko pak vřele děkuje za všechny podnětné texty, jimiž byl obdarován.
V rámci veletrhu proběhl pro pozvané i kulatý stůl systémových aktérů ve vzdělávání či diskuse v pracovních skupinách, s výstupy z těchto aktivit jsme byli na středečním sdílení též seznámeni (Kulatý stůl aktérů ve vzdělávání a Diskuze v pracovních skupinách upr.).
V sobotu obě absolvovaly různé přednášky a workshopy, jako velmi povedené obě shodně zmínily seminář organizace AISIS, v němž se mohly seznámit s jejich programem zaměřeným na snižování šikany. Účastníci semináře zhlédli krátký film o šikaně ve škole a následně se pod metodickým vedením lektorů vžívali do rolí jednotlivých aktérů. Jak autentické!
Jak je na tom tedy iniciativa Úspěch pro každého žáka? Na toto téma existuje napříč celou Českou republikou široká a pestrá nabídka akcí a aktivit (mnohdy dochází až k zahlcení nabídkami, jejich nepřehlednosti, lektoři či programy dosahují různých kvalit). Nezbytná je vzájemná spolupráce, sdílení napříč školami, organizacemi… (realita některých českých škol? – často nedostatečná spolupráce, minimální mezipředmětové propojení). Vzdělavatelé, ale i rodiče mají obrovskou možnost volby – metod, zdrojů i programů. S tím možná souvisejí i časté projevy syndromu vyhoření, nezájem či nechuť dělat něco jinak nebo navíc.
V závěrečném hodnocení středeční akce se objevovaly výrazy jako “nové věci, kontakty, zajímavosti, náměty”, nebo “možnost přenosu informací do území”. Soňa Razáková i Terezie Nohýnková načerpaly během veletrhu spoustu inspirace, některé své postřehy předaly během sdílení i ostatním a my doufáme, že alespoň nějaké podněty se dočkají svého “přetavení” do praxe škol, z nichž přišli středeční posluchači.