Šestičlenná ženská skupinka vyrazila v pátek 12. května 2017 vstříc zážitkům, jež na své “půdě” nabízí Muzeum hry v Jičíně (http://www.muzeumhry.cz/). Díky naší průvodkyni Ajce Kyselo, která se v muzeu podílí na práci v oblasti vzdělávání a propagace, jsme se v jičínském zámku seznámily se stálou expozicí muzea, které se již 17 let zaměřuje na zprostředkování znalostí pomocí interaktivních projektů, prostřednictvím hry a zážitku.
Vlastivědná expozice nám představila sbírky od pravěku až po 20. století – bývalý ředitel muzea Jaromír Gottlieb, mimochodem původním povoláním učitel, kladl důraz na představení sbírkových předmětů interaktivní formou, mohly jsme si tedy vyzkoušet mletí obilí v kamenném rotačním mlýnu, na středověkém psacím stolku (skriptoriu) napsat zakládací listinu města, upříst kousek nitě na kolovratu či zahrát si divadlo, jež bylo fenoménem národního obrození. Muzeum hry je cíleno na opakovanou návštěvu, jejich nabídka aktivit je obrovská. Přijďte tedy “někdy pobejt”. Své si v muzeu najde opravdu každý – od zapáleného badatele, který nalezne v muzeu kromě sbírkových předmětů i podrobné materiály včetně odkazů na odbornou literaturu, přes rodiny s dětmi, jež se díky “Průvodci pro celou rodinu” seznámí s expozicí formou stručných informací a kterým zbyde čas i na plnění četných úkolů s tím spojených, až k předškolním dětem, na něž muzeum myslelo svým “Průvodcem pro nejmenší”. Kromě vlastivědné a přírodovědné expozice navštívila naše skupinka i další prostory muzea – Panskou oratoř, muzejní divadélko, Konferenční salonek – a na závěr muzejní hernu a dílnu, která je příjemným místem oddechu. A protože jsme byly všímavé, dočkaly jsme se i překvapení, a sice otevření tajné třinácté komnaty zámku!
Ajka Kyselo nám kromě samotné muzejní expozice přiblížila též vzdělávací programy, které muzeum nabízelo školám v letech 2002–2011 jako plnohodnotný nástroj využitelný ve výuce. Seznámily jsme se se vznikem programů, jejich průběhem, cílovými skupinami i s tím, co je při jejich přípravě a realizaci důležité. Např. známý program “Cestička do školy” mapoval původní pěší školní cesty, program “Protektorát Böhmen und Mähren” se zaměřil na zmapování života za protektorátu přes běžný den, “Zpátky ni krok” se pak v roce 2009 soustředil na 20. výročí sametové revoluce, díky čemuž zapojené děti získaly informace o dané době a z materiálu, který školy nashromáždily, pak těžily i takové instituce jako muzeum či archiv.
Základní a mateřská škola v Jičíněvsi (http://www.zsmsjicineves.cz/) pod vedením paní ředitelky Dariny Šindlářové nás pak díky projektu “Per aspera ad astra” odvedla od historie k modelu sluneční soustavy – paní ředitelka, aktivní rodič Lukáš Bílek a také samotné děti, jež se do projektu zapojily, nás zasvětily do toho, jak vznikl samotný model sluneční soustavy a co vše se při jeho vytváření naučily nejen děti, ale i jejich rodiče a učitelé. Původně celodenní projekt se následně promítl do koncepce celé školy a odráží se i v jednotlivých vyučovacích předmětech (kromě fyziky i v matematice, českém jazyce, angličtině, zeměpise, výpočetní technice…) a přidaly se i děti v mateřské škole, např. výrobou vesmírných dalekohledů. Vydaly jsme se i na krátkou vycházku po Jičíněvsi, abychom model sluneční soustavy spatřily přímo na místě – okolo Slunce-školy se pohybují zmenšené planety po oběžných drahách, které probíhají vesnicemi, kde žijí jičíněveští školáci. Skvělý příklad místně zakotveného učení, co říkáte?! Doporučujeme Vám seznámit se v krajině s jičíněveskou sluneční soustavou např. formou cyklovýletu, spojíte tak příjemné s užitečným.
Závěr tohoto informacemi nebytého výjezdního setkání s inspirací jsme pak strávily nad večeří v nedaleké restauraci, kde nám příjemnou společnost dělala paní Šindlářová i pan Bílek, kterým tímto ještě jednou děkujeme za trpělivé odpovědi na naše zvídavé otázky. Zbyl i čas na reflexi samotného výjezdu, který byl vpravdě inspirativní!