17.9.2018 – 30.6.2022 Místní akční plán pro rozvoj vzdělávání v ORP Mnichovo Hradiště

Ve středu 17. května 2017 jsme se sešli na Základní škole Studentská na semináři o koučinku a mentoringu. Do Mnichova Hradiště za námi přijel lektor Mgr. Jiří Šmejkal, abychom se dozvěděli, jaký význam má koučink pro učitele, ale nejen pro ně, neboť se nám ve skupině sešli zástupci z řad rodičů, studentů a dalších profesí. Jiří Šmejkal nám v kostce představil základní principy koučinku. Kouč provází svěřenou osobu k cíli, nehodnotí, jejich vztah je rovnocenný. Koučování je hlavně schopnost vidět člověka v jeho možnostech. Kouč pomáhá najít cíl: Co vlastně chcete? Naslouchá a poctivě ověřuje, že nám rozumí. Kouč také pomáhá vymyslet, jaké cesty vedou k cíli. Pomůže nám uvědomit si, jaké máme možnosti. Ověřuje naši vnitřní motivaci: Co pro to můžeš udělat? Nebo: Co potřebuješ k tomu, abys udělal první krok? Kouč využívá otevřené otázky, poskytuje nekritickou zpětnou vazbu a také má pozitivní přístup, podporuje tak v člověku přirozené sebevědomí.

Zkusili jsme si pár cvičení ve dvojicích, měli jsme si uvědomit, jak důležité je souznění se svým protějškem, jakou roli hraje soustředění, schopnost koncentrace i trpělivost. Uvědomili jsme si, že v prostředí důvěry a bezpečí dochází k propojení snadněji.

Lektor se také krátce zmínil o mentoringu: mentor je profesně starší kolega, který umí předávat zkušenosti služebně mladšímu kolegovi. Mentor zná reálný stav a pravidla a pomáhá nováčkovi začlenit se. Mentor může radit.

Byla to zábava, všichni jsme si to užili a jen doufáme, že jsme přítomné paní učitelky motivovali k účasti na vzdělávacím programu “Učitel koučem”, který bychom jim, pokud by byl zájem, rádi v rámci projektu MAP Mnichovohradišťsko zprostředkovali.

Ještě jeden tip: lektor Jiří Šmejkal nám doporučil knihu Carol Dweckové “Nastavení mysli”. Tato kniha byla na semináři k nahlédnutí a je součástí projektové knihovničky MAP.