1. 7. 2023 – 31. 12. 2025 Místní akční plán pro rozvoj vzdělávání v ORP Mnichovo Hradiště

Díky pravidelnému setkávání rodičů dětí se speciálními vzdělávacími potřebami jsme měli možnost seznámit se ve čtvrtek 5. března 2020 s funkcí Speciálně pedagogického centra v Mnichově Hradišti (dále jen SPC) ve vzdělávacím procesu. Průvodkyní setkání byla Mgr. Jana Vízková, vedoucí SPC, která si “na pomoc” přizvala ředitelku ZŠ Švermova, v níž SPC sídlí a se kterou díky tomu úzce spolupracuje, Mgr. Soňa Razáková. Obě dámy nám velmi erudovaně přiblížily standardní činnosti centra, současné pojetí inkluze s nastavovanými podpůrnými opatřeními i možnosti poradenských služeb. Vše velmi lidsky pojato, srozumitelné nejen přítomným pedagogům, ale i rodičům (tedy neodborné veřejnosti).

Na začátku přednášky jsme byli seznámeni s poruchami, které spadají do působnosti speciálně pedagogických center (zrakové, sluchové a tělesné postižení). Nově do této skupiny byl zařazen i autismus, případně poruchy komunikačních schopností. Dále pak paní Vízková představila hlavní funkce SPC: diagnostika (zjištění konkrétních schopností a problematických oblastí žáka) a nastavení podpůrných opatření (postup výuky pro školu nebo školku, ale také pomůcky pro „práci s dítětem doma“). Byl nám také vysvětlen postup po příchodu žáčka s rodiči do SPC, vyšetření školním psychologem a speciálním pedagogem. V tomto okamžiku jsme byli upozorněni na rozdílný přístup klinických a školních psychologů.

Paní Vízková nám detailně představila zprávu, kterou dostanou rodiče a vzdělávací zařízení po vyšetření ze strany SPC, tedy že existuje celkem 5 stupňů podpůrných opatření. Byly nám velmi podrobně vysvětleny jednotlivé stupně, ale také praktický postup, jak s dítětem v daném stupni pracovat (jednak z pohledu pedagoga, jednak také rodiče). Jak Doporučení tak Zprávu školského poradenského zařízení si mohli účastníci setkání na místě prohlédnout.

Velmi konkrétně měli účastníci možnost nahlédnout pod pokličku SPC MH, které je zaměřeno na mentální postižení a vydy řeči a v němž pracují odborníci na všechny “pedie” (celkem devět osob plus školní psycholožka). Věnují se zde logopedii, zpracovávají povinnou dokumentaci, provádějí konzultace pro veřejnost, návštěvy škol, zprostředkovávají kontakty, poskytují praxe a supervize pro studenty VŠ, své služby nabízejí bezplatně, doporučují i odklady (vyšetření školní zralosti), vystavují doporučení z logopedického hlediska pro SŠ a VŠ, mají rozsáhlou knihovnu odborné literatury (k dispozici i pro veřejnost) atd.

Zajímavým a velmi praktickým tipem pak byla zmínka o webu www.infoabsolvent.cz, který je informačním portálem nabízejícím pomoc při hledání vzdělávání a profesní dráhy. Najdete na něm všechny školy a obory vzdělání, informace k přechodu na trh práce i do dalšího vzdělávání. Při výběru povolání Vám pomůže i Profi test nebo videoukázky technických profesí. Velkým přínosem je ISA+ pro žáky se zdravotním postižením i pro žáky se studijními problémy.

Po představení činnosti následovala podnětná, zhruba 40minutová diskuse účastníků setkání a ještě dlouho poté, co jsme se oficiálně rozešli, byla paní Vízková vytížena dotazy účastnic, už individuálního rázu.