V pondělí 13. května 2019 se jedna z učeben mnichovohradišťského gymnázia zaplnila těmi, kteří se chtěli dozvědět něco více k tématu Pozitivní klima ve škole. Možnost tohoto sdílení nabídla učitelské, ale i široké veřejnosti pracovní skupina pro podporu spolupracující atmosféry a dobrého klimatu ve
školách, zavádění metod a forem práce vedoucích k individualizaci vzdělávání. Pohovořit přijel Mgr. Karel Minařík, ředitel ZŠ Partyzánská v České Lípě. V průběhu více než dvouhodinového setkání došlo nejen na příklady z jeho současné ředitelské praxe, ale i na jeho dřívější učitelské zkušenosti (např. na malotřídce).
školách, zavádění metod a forem práce vedoucích k individualizaci vzdělávání. Pohovořit přijel Mgr. Karel Minařík, ředitel ZŠ Partyzánská v České Lípě. V průběhu více než dvouhodinového setkání došlo nejen na příklady z jeho současné ředitelské praxe, ale i na jeho dřívější učitelské zkušenosti (např. na malotřídce).
Pan Minařík příjemně, erudovaně a zároveň s vtipem sobě vlastním dokázal odpovídat na rozmanité otázky, kterých se mu od přítomných dostávalo. Témata byla vskutku rozmanitá: školní facebook, získávání asistentek pedagoga a jejich pozice v týmu, pojetí školy a vize školy, ředitelské začátky a úskalí i radosti s nimi spjatá, důležitost zázemí pro uklízečky, rodič jako partner ve vzdělávání, třídnické hodiny a jejich pojetí či ředitel jako ten, kdo dává podporu týmu.
Včerejší host poznamenal, že on sám v současnosti sleduje především témata tandemová výuka, funkční práce asistenta pedagoga či formativní hodnocení. Základem pro dobré klima je podle něj i to, že se škola neuzavírá do sebe. Nestačí loga nalepená na vstupních dveřích školy, škola musí být i reálně otevřená, demokratická, férová, což se pozná např. i z toho, jak spolu lidé komunikují. Nad materiální vybaveností totiž rozhodně stojí vztahy panující v dané škole.
Neopomněl zdůraznit, že klima se buduje dlouhou dobu, nespadne nám z nebe. Je to zároveň síla, která může školu posunout. Jak zdůraznil Karel Minařík: “Je to rostlina, která se musí opečovávat. A to rostlina velmi křehká.” Zapadnout by neměla ani myšlenka, že škola je tu pro každého žáka, ne jen pro některé.
![](http://www.map-mh.cz/wp-content/uploads/2019/05/r-2.jpg)
Po více než dvou hodinách bylo vidět, že témat neubývá. Předběžně jsme se tedy domluvili na dalším možném setkání, kde by se rozebrala témata, na která již nezbyl potřebný čas. Jedním z nich je i evaluace či cíle ve školním prostředí. Myslím, že se můžeme těšit na další podnětné setkání.