1. 7. 2023 – 31. 12. 2025 Místní akční plán pro rozvoj vzdělávání v ORP Mnichovo Hradiště

Dvě pedagožky základních škol z Mnichovohradišťska (ZŠ Kněžmost, ZŠ Švermova) a jedna členka realizačního týmu MAP II Mnichovohradišťsko vyrazily během letních prázdnin do Nymburku na inspirativní letní školu, určenou pro pedagogy základních škol. Každá z těchto tří účastnic se zaměřila na jiné téma:

Květa Havlíková ze ZŠ Kněžmost si vybrala téma formativního hodnocení. V rámci semináře měla možnost prozkoumat jeden z nejúčinnějších postupů vedoucích k efektivnímu vzdělávání žáků v heterogenních kolektivech. Seznámila se s pěti strategiemi formativního hodnocení podle D. Williama. S dalšími účastníky tohoto semináře hledala rozdíly mezi sumativním a formativním hodnocením. Zaměřili též pozornost na to, co dělá učitel, který formativně hodnotí, a naučili se 25 metod a postupů. Vzájemně se podpořili praktickými zkušenostmi a argumenty, aby se jim dařilo systematicky zavádět postupy formativního hodnocení ve výuce. A jak hodnotí Květa Havlíková letní školu?: “Letní škola v Nymburce se mi moc líbila a splnila má očekávání. Velice přínosné pro mě bylo, že proběhla v “menším” počtu zúčastněných, a mohli jsme si vzájemně sdělovat svoje zkušenosti. Panovala pozitivní atmosféra. Všechny materiály určitě využiji při zavádění formativního hodnocení do své praxe. Lektorům děkuji za odborné vedení semináře.”

Barbora Kučerová ze ZŠ Švermova směřovala svůj zájem k metodám aktivního učení. Během semináře se s dalšími kolegy zabývala tím, jak ve školní praxi využívat principy konstruktivistické pedagogiky, jak plánovat výuku pomocí třífázového modelu učení E-U-R a plánovat výuku pozpátku. Vyzkoušela si různé metody vhodné pro jednotlivé fáze učení (evokace, uvědomění si významu i reflexi), reflektovala je z pohledu žáka i učitele. Identifikovala dílčí dovednosti, které jsou představenými metodami rozvíjeny. Odhalila, jak jejich prostřednictvím přesouvat aktivitu v hodině na žáky. Jak Barbora Kučerová říká, “akce pro mě byla přínosná, získala jsem další inspiraci využitelnou v mé práci”.

Markéta Tomášová z realizačního týmu MAP II MH si vybrala téma komunikace v náročných situacích. V rámci semináře byla možnost prozkoumat základní parametry symetrické respektující komunikace. S dalšími účastníky se zaměřila na posilování komunikačních kompetencí v různých komunikačních situacích (jednotlivců i v rámci školního týmu). Věnovala se zvládání efektivních výchovných a komunikačních postupů v běžných i konfliktních situacích, posílila svou dovednost symetricky komunikovat při spolupráci s rodiči, kolegy i žáky. Během semináře se naučila rozlišovat jazyk popisný a hodnotící, zaměřila se na vědomé používání popisného jazyka. Prozkoumala vybrané komunikační projevy, které budí vztahovou nepohodu. Součástí semináře byla i práce na konkrétních komunikačních příbězích účastníků, trénink dávání a přijímání zpětné vazby.