1. 7. 2023 – 31. 12. 2025 Místní akční plán pro rozvoj vzdělávání v ORP Mnichovo Hradiště

V seminář, jehož součástí byla teoretická přednáška i praktický workshop s tipy na pohybové aktivity, jsme se zaměřili na rozvoj myšlení, psaní i čtení u (před)školních dětí díky pohybu.

Účastníci se dozvěděli, jak např. schopnost číst a psát souvisí s rozvojem pohybu i pohybových reflexů u dětí. Pochopili, proč je důležité nechat děti houpat se za ruce na prolézačkách či trénovat jejich balance. A jaké další aktivity i cvičení by měli s chlapci a děvčaty v předškolním věku zkoušet. Naučili se také, z jakého důvodu je důležité si různé pohyby dobře osvojit a jaký vliv to má na myšlení dítěte.

V úvodní přednášce se lektorky z organizace Fitgee zmínily o tom, co se děje při lezení – dítě se učí střídat v pohybu pohled na dálku a na blízko, propojuje se pravá a levá mozková hemisféra, lezení je naprosto zásadní pro myšlení, analytické schopnosti. Primární reflexy slouží jako trénink mozku. Pokud primární reflexy nevyhasnou, je možné je „donutit“ pohybem. Proč pohyb pomáhá? Pokud pohyb napodobuje reflex, trénuje specifické dovednosti – dochází k oslabení nervových spojení reflexů a vytvoření nových spojení. Účastníci dostali tipy na různé aktivity, např. mačkání papírů do kuličky, trhání, hru s modelínou, pískem…, hru Vařila myšička kašičku. Lektorky představily i další reflexy, které ovlivňují psaní, uvedly možnost jejich tréninku díky konkrétním tipům na cvičení. Důležitý pro rozvoj dítěte je i rovnovážný systém, kde jsme si vyzkoušeli různé aktivity pro jeho rozvoj. Důležité sdělení z této akce: rozvoj pohybu má vliv na výsledky dětí ve škole! Je tedy důležité s dětmi preventivně cvičit – děti, které jsou méně pohybově (fyzicky) vyspělé, mají horší výsledky ve škole.