1. 7. 2023 – 31. 12. 2025 Místní akční plán pro rozvoj vzdělávání v ORP Mnichovo Hradiště

Na konci dubna se uskutečnilo již loni plánované, leč nerealizované setkání malotřídek v přípravné třídě. Bohužel ani letos nešlo o standardní návštěvu, ale pouze online setkání. I tak bylo pro zúčastněné dámy přínosné, neboť měly možnost nahlédnout pod pokličku této specifické třídy, zjistit, co v ní děti zažívají, čemu se věnují, pro koho je vhodná, nad čím musí přemýšlet její učitelka Mgr. Šárka Coufalová. Ta nás seznámila s fungováním tzv. přípravky a díky kameře byla možnost alespoň zprostředkovaně nahlédnout do samotné třídy, odkud se vysílalo.

Proč vlastně přípravka vznikla? Bylo to v době, kdy byly mateřské školy plné – vznikem přípravky se mateřské školy alespoň trochu uvolnily pro nové děti. Její vznik sice nebyl jednoduchý, narážel na nedůvěru rodičů, kteří žili v domění, že jde o třídu určenou pro sociálně slabé či romské děti. Nicméně přes nelehké okolnosti vzniku tu přípravka je a má své nezastupitelné místo ve školském systému na Mnichovohradišťsku. Třídu může navštěvovat minimálně 10 dětí, maximálně 15, a to z celého ORP Mnichovo Hradiště. Její třídní učitelka Mgr. Šárka Coufalová má již bohaté zkušenosti s vedením této třídy, navíc je speciální pedagožkou. Do třídy jsou přijímané děti s doporučením z PPP či z SPC (jde o děti s odkladem povinné školní docházky). Rodiče si vyplní žádost o přijetí do přípravky, která je pro ně k dispozici na webu ZŠ Sokolovská.

Přípravná třída momentálně sídlí v hale Bios v Sokolovské ulici, nicméně působila již tři roky na hlavní budově ZŠ Sokolovská i v pavilonku Chanos téže školy. Děti navštěvující tuto třídu mohou přijít do školy už v 6 hodin (do pavilonku), kde jsou ve školní družině až do 7:30 hodin, poté přecházejí do Biosu. Výuka probíhá od 8:00 do 12:30 hodin, její součástí jsou i přestávky (včetně pohybových přestávek u pavilonku či u hlavní budovy). Děti se v přípravné třídě připravují na vstup do základní školy, a to díky předmětům jako matematické představy, rozumové představy, čeština (v rámci češtiny se procvičuje logopedie a sluchové a zrakové vnímáni), tělocvik, hudebka, výtvarka či pracovní činnosti. Nepoužívají žádné speciální učebnice ani sešity, učitelka využívá pracovní sešity pro mateřské školy (Dítě a jeho psychika, dle toho  je vytvořen ŠVP). Dětem je vedeno portfolio, stejně tak i záznamový arch pro sledování rozvoje dítěte v přípravné třídě.

Přípravnou třídu navštěvují většinou děti sociálně nezralé, děti s řečovými vadami, s ADHD, ADD, autismem, cizinci (třídou již prošli např. Vietnamci, Poláci, Francouzi), děti s poruchami pozornosti. Učitelka využívá velmi pestrou škálu pomůcek, včetně Montessori pomůcek či pomůcek z waldorfské pedagogiky. Dopoledne čeká děti učení, poté svačina, hraní na koberci, kreslení, vyrábění, pobyt venku a po návratu opět činnosti na koberci, procvičování logopedie, hraní a hodnotící kolečko. Na oběd již chodí děti z přípravné třídy ve stejném režimu jako běžné školní děti.

Výhodou přípravné třídy je šance dozrát, adaptovat se na školní prostředí a fungování v něm, na běžný školní režim, a zejména zažít úspěch. Neexistuje jiná než skvělá zpětná vazba od učitelek z prvních tříd základních škol. Děti z přípravné třídy též absolvují řadu doplňkových akcí, během nichž se spojují s prvním stupněm (např. divadla, plavání…). Kdo z rodičů by měl zájem o umístění svého dítěte do přípravné třídy, spojte se s Mgr. Šárkou Coufalovou (rodiče se začínají ozývat zhruba od února) – po domluvě je možné nahlédnout přímo do přípravné třídy.