1. 7. 2023 – 31. 12. 2025 Místní akční plán pro rozvoj vzdělávání v ORP Mnichovo Hradiště

Máme za sebou dva webináře na téma předškolní přípravy dětí. První, teoretický pro rodiče, proběhl na začátku března. Cílem webináře i lektorky Mgr. Hany Otevřelové, speciální pedagožky a rodinné terapeutky, bylo podpořit školní zralost dětí. Díky webináři se tak z přihlášených rodičů z celého ORP Mnichovo Hradiště stali rodiče edukovaní, tedy podporující. Společně jsme se zaměřili na sociální a pracovní zralost, fyzickou zralost a následně i zralost školskou. V druhém webináři, již praktickém ve dvojici rodič + dítě, si mohli budoucí školáci všechny oblasti prověřit na vlastní kůži.

Pro vstup do první třídy základní školy by mělo být dítě dostatečně zralé, a to v oblasti sociální a pracovní, po fyzické stránce i co se týká školské zralosti. Zvládne dítě odloučení od matky? Je samostatné, umí dokončit činnost, prohrát? Zvládá sebeobsluhu? Umí se dobře prosadit?… Pokud ano, je dostatečně sociálně i pracovně zralé. Fyzickou zralost nejlépe posoudí pediatr – dítě absolvuje povinné pravidelné prohlídky, je o něj v tomto ohledu tedy dostatečně postaráno. Mimochodem věděli jste, že jedním z fyzických znaků zralosti je např. i to, že dítěti vypadnou první zuby?!

V rámci webináře jsme se věnovali školské zralosti, tedy schopnostem, které u dítěte průběžně dozrávají. Na jeho inteligenci, která je daná, následně ve škole dosednou dovednosti, jako je čtení, psaní a počítání. Pro školu nejdůležitější je zraková a sluchová oblast. Na zrakovém odlišování detailů totiž staví čtení, ale i psaní a počítání. Skvělé jsou pro to např. úkoly, ve kterých hledáte na dvou podobných obrázcích rozdíly. Navíc si na tomto úkolu procvičíte i koncentraci dítěte. Nebo si s dětmi zahrajte pexeso, výborně si tak procvičí zrakovou paměť. Úkolů pro trénink zrakové oblasti je samozřejmě nepřeberná řada, toto jsou pouze dva zajímavé tipy na aktivity, které jistě s dětmi čas od času zažíváte také.

Sluchové vnímání je pro školu neméně důležité. Rozliší vaše dítě krátké a dlouhé hlásky? Měkké a tvrdé? Určí první hlásku ve slově? Nebo poslední? Rozloží slovo na slabiky? Důležité je trénovat i sluchovou paměť, např. prostřednictvím hry Přijela babička z Číny a přivezla nám…

Své místo má též procvičení orientační oblasti. Orientuje se dítě na vlastním těle? V rodině? Ve vnějším prostředí? Orientuje se na ploše? Rozumí pojmům nahoře, dole, vlevo, vpravo? Pozná základní geometrické tvary? Má představu o množství? Jde vlastně o velmi důležitý trénink předmatematických představ. Procvičovat s dítětem je třeba i správné sezení na židli u pracovního stolu, správné držení tužky…

Všechny tyto oblasti jsme s lektorkou jednak teoreticky prošly, jednak měly děti v praktických webinářích možnost si vše prakticky vyzkoušet – rodiče díky tomu mohli vidět své dítko „v akci“. Děti se do webinářů velmi snaživě zapojovaly, ocenily i samotnou lektorku, již označili za „výbornou paní učitelku“. Věřím, že není pro lektora větší pochvaly! Pokud si nejste jistí školskou zralostí svého dítěte, zkonzultujte ji s jeho učitelkami z mateřské školy. Ony výborně vědí, jak si dítko stojí, vidí ho v čase, v kolektivu. Držím palce všem předškolákům, aby byl jejich podzimní nástup do školních lavic pohodový a hlavně reálný (nikoli online).

Pokud byste se chtěli s dětmi ještě přihlásit na praktický webinář rodič + dítě, máte možnost. Nabízíme ještě dva volné termíny, a sice v úterý 30. března a ve středu 31. března. Možnost přihlášení ZDE.