Proč je úvodní část hodiny podstatná? Úvod hodiny je investice. Jeho cílem by mělo být probudit v žácích zájem o dané téma, motivovat je k aktivnímu zapojení se do dalších částí hodiny, aktivizovat žáky různých učebních stylů a inteligencí, zjistit, co žáci o daném tématu již vědí či si myslí, že vědí, zmapovat, co žáky v dané oblasti zajímá.
Problematice aktivizačních metod na začátek hodiny jsme se věnovali ve středu 2. března v rámci webináře s lektorkou PhDr. Petrou Vallin, Ph.D. Jsme rádi, že toto téma vzbudilo v učitelích obrovský zájem, kapacita webináře byla velmi záhy naplněna.
Na co se může učitel v úvodu ptát? Co víte o…? Co se vám vybaví, když se řekne…? Co si myslíte o…? Co všechno vás napadá, když slyšíte slovo (pojem)…?
Skvělé je začít pracovat s klíčovými slovy, vybrat si jich 7-12 a s těmi pracovat. Které pojmy již znáte? Které pojmy jsou nové? Vyberte jeden pojem, který znáte, a vysvětlete ho (ostatní mohou tento pojem hádat). Odhadněte naše dnešní téma a napište jej např. na mazací tabulku. Možností je též práce s klíčovými obrázky, kdy učitel vybere řadu obrázků, některé zcela evidentní, jiné obtížnější. Jde o metodu, kterou lze využít napříč předměty i ročníky.
Skvělým tipem je též využití tabulky Z-O-N. Žáci mají v zadání úkolu např. přečíst 11 pojmů (klíčových slov z dané hodiny) a rozdělit je do tabulky podle toho, zda je už znají, dokážou odhadnout či jejich významu vůbec nerozumějí.
Znám… | Odhadnu… | Nerozumím… |
|
||
|
||
|
Prakticky jsme si v rámci webináře vyzkoušeli i metodu think-pair-share (mysli-páruj-sdílej), a to na příkladu úkolu, v němž jsme zvolili jako společné téma Evropskou unii. Coby žáci jsme se nejprve zamysleli nad daným tématem (zapsali jsme si klíčová slova, definice, 3 věty…). Následně jsme ve skupinkách porovnávali, co jsme si zapsali, a své pohledy jsme si vzájemně doplnili. Ve finále pak vždy jeden mluvčí za skupinu prezentoval to, co je k danému tématu napadlo.
Velice vhodné pro aktivizaci jsou i pohybové aktivity, např. takový brainstorming v pohybu. Vyzkoušejte “čtyři rohy”: do každého rohu třídy umístěte flipchart (či flipchartový papír) s jedním podtématem, každé dítě se u každého stanoviště zastaví, zapíše své nápady a pokračuje do dalšího rohu (pohybují se děti, papír je na místě). Tuto aktivitu můžete ozvláštnit i tamatickou hudbou, jejíž pozastavení může žáky nasměrovat do dalšího rohu či na konci usadit na jejich místa. Rotovat může i flipchartový papír (rotující flip), kdy jsou žáci rozděleni do skupinek, každá má papír s určitým podtématem: skupinky zapíšou své myšlenky na daný papír a pošlou jej dál do další skupiny. My jsme si v rámci webináře vyzkoušeli tuto aktivitu onlline, a to pomocí aplikace Jamboard (naleznete jej přímo v googlovském účtu). Žáci zapisují své nápady k tématu, my konkrétně jsme si vyzkoušeli na tématu našich sousedních zemí, Německa, Rakouska, Slovenska a Polska.
V online prostoru jsme si vyzkoušeli i metodu “tvrzení a diskuse”. Lektorka promítla zhruba šest tvrzení o tématu (v našem konkrétním případě byla tématem Čína), z toho 3 byla nepravdivá, některá tvrzení byla velmi jednoduchá, jiná už složitější. Pomocí připravených lístečků ANO a NE jsme na daná tvrzení rychle reagovali (ve škole může dítko při pravdivém tvrzení např. vstát či zvednout obě ruce). V online prostoru lze hlasovat i elektronicky. Každé z tvrzení však vybízí k diskusi, skvěle využitelné je to např. v cizím jazyce.
Zkusit se svými žáky můžete i brainstorming otázek nad obrázkem. Vyberte výrazný/kontroverzní obrázek, který má potenciál otázky vyvolat (my jsme si v rámci webináře prohlédli obrázek mrtvé myši). Coby žáci jsme si měli zapsat 3 otázky, které nás k obrázku napadly. Během hodiny lze otázky postupně zodpovídat, vracet se k nim… Podobně může fungovat i krátké video.
Využijte i startéry, kdy např. dopníte pětkrát následující větu různými informacemi: “Druhá světová válka byla…” V rámci online prostoru jsme větu doplnili prostřednictvím www.mentimeter.com. Smysl to má u témat, která jsou známá, častěji probíraná (např. ve více předmětech, ročnících…).
Rádi si hrajete se slovy? Proč to nevyužít hry se slovy v úvodu hodiny? Skvělé jsou na to scrabble – žáci mají k dispozici písmenka, z nichž se snaží poskládat nějaká slova (samozřejmě ideálně klíčová: ona klíčová slova mají svou barvu písmen). A nebo si lze pohrát se slovy i jinak, využít můžete klíčové slovo, v našem případě PTÁCI, a k písmenům tohoto slova připisovat další:
z | ||||
o | ||||
s | b | |||
P | T | Á | C | I |
a | e | k | ||
p | h | |||
o | l | |||
u | í | |||
š | k | |||
e | ||||
k |
Žáci mohou ve dvojici či skupině dostat písmenka, z nichž tvoří vytváří slova. Nebo mohou být písmena schovaná v místnosti či jen napsaná na tabuli (skládačky z písmen).
Další aktivita – Hoď kostkou a povídej na téma… – je ideální do hodin cizího jazyka, do konverzací i do závěrečných reflexí (např. 1) Co bylo v hodině nejsnadnější? 2) Co by sis potřeboval k tématu doplnit? 3) Co je třeba dovysvětlit?…). V online prostoru lze využít i kolotoč Wheel of names na Wordwallu.
Jistě znáte myšlenkové mapy, kdy v první fázi využijete brainstorming klíčových slov, např. zapíšete 3 slova, která vás napadají k tématu. Vyplnit můžete i alfabox k danému tématu. Hledáte vztahy, ať už individuálně, ve dvojici či skupině, dáváte slova do kategorií – zde se již konečně tvoří myšlenková mapa.
Tabulka V-CH-D
Božena Němcová | ||
Co už vím? | Co bych se o tématu chtěl/a dozvědět? | Co nového jsem se dozvěděl/a? |
|
Například v biologii (ale i v jiných předmětech) můžete využít kreslení prekonceptů. Co se skrývá uvnitř tvé horní končetiny? Děti nakreslí v úvodu hodiny daný obrázek/schéma… Zajímavé je pak v rámci reflexe v závěru hodiny porovnání úvodního obrázku s realitou.
Posledním tipem lektorky byla pak aplikace mentimeter.com, kde může vzniknout kouzelný slovní mrak z klíčových slov. Učitel může jeho prostřednictvím i neadresně upozornit na chyby.
Dvouhodinový seminář uběhl velmi rychle. Lektorka byla velmi svižná, pohotově reagovala na všechny dotazy, účastníci si odnesli spoustu praktických tipů jak do prezenční, tak i do online výuky. Jak shrnula jedna z účastnic: “… přinesl mi nové nápady na oživení výuky, také jsem se seznámila s novými weby, které mohu v online prostředí používat.” Pokud jste se na webinář nedostali, či vám nevyhovoval jeho čas, využijte zkrácené verze této akce na YouTube kanále, kde je k dispozici pod názvem 12 aktivizačních metod na začátek hodiny.