1. 7. 2023 – 31. 12. 2025 Místní akční plán pro rozvoj vzdělávání v ORP Mnichovo Hradiště

Prostor před kaplí svaté Anny se stal místem pro další schůzku pracovní skupiny pro regionální vzdělávání a participaci žáků (23. září 2020). Na čerstvém vzduchu a s podsedákem jsme se věnovali našim známým tématům. Seznámili jsme se s aktuálním seznamem místních odborníků i novými pracovními listy, které se během měsíců, kdy jsme se neviděli, přibyly na webových stránkách MAP II Mnichovohradišťsko do on-line sborníku. Jednalo se především o procházky se čtením (Kost, Veliš, Valečov, Trosky) nebo o terénní cvičení a geologické vycházky. Na základě těchto geologicky laděných materiálů (autor Dominik Rubáš) vzniká v současnosti i příručka, která bude obsahovat jednotlivé pracovní listy, popisy vycházek, krátký  metodický úvod či kresby Lukáše Umáčeného. Druhá publikace, o které se členové pracovní skupiny dozvěděli něco nového, je věnována předškolnímu věku a bude obsahovat hry a aktivity pro rodiče s dětmi ve věku tři až šest let. Třetím připravovaným dílem je pexeso Ekosystém Jizera. Zde se o výtvarnou stránku jednotlivých (třiceti dvou) obrázků postarala Karolína Nohýnková.

Na našem setkání jsme se též věnovali tomu, jak se tématu místně zakotveného učení či participace žáků dotkl covidový stav. Objevila se samozřejmě určitá negativa, mezi pozitiva lze jednoznačně zařadit to, že situace přeje učení venku a snahám o místně zakotvené učení. Z hlediska participace se pak několik žáků stalo dobrovolníky, kteří pomáhali v náročných jarních týdnech například seniorům.

Podzimní období je bohužel poznamenané pandemií covidu  – ne všechny připravované akce se uskuteční. Plánováno bylo například setkání žákovských samospráv se zastupiteli města Mnichovo Hradiště, akce se však ruší. Otázkou je, zda ji bude možno uskutečnit v jarním období, na kdy je předběžně pro žáky z parlamentů dohodnut seminář o debatování. Neuskuteční se ani druhé kolo žákovských projektů. Respektive nezačne v říjnu, jak se plánovalo, ale pokud to situace dovolí, až později. I tato akce je však dost nejistá.  Členové pracovní skupiny i další zájemci jsou ale zváni na akci Místně zakotvené učení v MH, která se uskuteční 8. října formou procházky. Je určena pro ty, kteří s MZU již zkušenosti mají, ale i pro naprosté nováčky. Pokud bude mezi účastníky zájem, vznikne celoroční kurz, na němž bude dostatek prostoru pro řešení takovýchto otázek: Jak hodnotit v terénu práci? Jak efektivně zadávat práci pro skupinu? Nač myslet ještě předtím, než vyrazím s žáky ze školy? Kde hledat nápady pro MZU? S kým se mohu poradit, když si nevím rady? Atd.

V průběhu období podzim/zima by též měla vzniknout mapa s místy vhodnými pro místně zakotvené učení v Mnichově Hradišti. Mapa bude prostřednictvím odkazu přístupná z webových stránek MAP II Mnichovohradišťsko. Pro ty, kteří by rádi věděli, jak nastartovat spolupráci mezi školou a obcí, je určen seminář, který se koná v Mělníce začátkem listopadu a programově jej zajišťuje organizace TEREZA.

Přínosný byl rozhovor o připravovaných vzdělávacích programech místního muzea. Rozvedli jsme myšlenku týkající se batohu/kufříku, jenž by mohl obsahovat repliky předmětů z muzejních sbírek. S tímto batohem by pak skupina, která přijde do muzea na vzdělávací program, mohla dle instrukcí pracovního listu pracovat.

Setkání u svaté Anny bylo nabité informacemi a nápady. Zároveň bylo příjemné posedět venku a nechat na sebe působit paprsky podzimního slunce. Někdy příště tedy možná zase venku na viděnou.

Sepsala: Mgr. Iva Štrojsová

Záznam_PS Participace_region_23.9.2020