1. 7. 2023 – 31. 12. 2025 Místní akční plán pro rozvoj vzdělávání v ORP Mnichovo Hradiště

Setkání školních metodiků prevence a školních psycholožek bylo ve znamení probíhající covidové doby. Na schůzce, která se uskutečnila ve středu 30. září, jsme se věnovali především tomu, jak probíhalo jarní období, čemu se metodici nově věnovali, jaké komunikační kanály používala psycholožka na místním gymnáziu.

S podsedáky v rukou jsme si ve složení Gabriela Luková Sittová a Petr Mazánek z GMH, Hana Vrzáňová ze ZŠ Švermova a Iva Štrojsová s Markétou Tomášovou z MAP II Mnichovohradišťsko nejdříve vybrali místo na schodech před Volnočasovým centrem MH a s hrnečkem čaje se pustili do reflexe toho, jak se změnila práce metodiků a psycholožky s nástupem covidu. Hovořili jsme především o tom, jak se obměnila témata. Řešily se především obavy, nejistoty, strach či úzkostné stavy dětí, ale i dospělých.

Zabývali jsme se též tím, co jsme ve své práci od jara změnili, aby bylo možné podzimní období zvládnout co nejlépe, využít toho, co se na jaře osvědčilo, či toho, co nás napadlo v letním mezidobí.

Změnila se celkem logicky komunikace, respektive komunikační prostředí. Gabriela Luková Sittová hovořila o setkávání s žáky prostřednictvím Teams, o on-line kávě s pedagogy či o poskytování návodných materiálů pro žáky, pedagogy i rodiče. Hana Vrzáňová sdílela své zkušenosti s e-mailovou komunikací, s obavami žáků, jak zvládnou nástup na odborná učiliště poté, co několik měsíců nechodili do školy. Zajímavá byla i debata o zprostředkovávání učebních materiálů žákům – rozvážení a následné debaty s žáky, kteří evidentně toužili po kontaktu a rozhovorech.

Práce ŠMP se nyní zkomplikovala tím, že většina škol má doporučení nevyjíždět s žáky za programem mimo školu, někteří lektoři jsou v karanténě apod. Hana Vrzáňová uvedla, že se množí případy, kdy žáci nechodí do školy. Gabriela Luková podotkla, děti ztratily určitý návyk, jistou roli hraje určitě i stále panující nejistota.

Při diskusi jsme se věnovali i důležitosti adaptačního kurzu na začátku školního roku, třídnických hodin či celkově práci s emocemi nejen dětí, ale i učitelů a rodičů. Současná situace je náročná pro všechny. S blížící se maturitou se například u žáků objevují ve zvýšené míře obavy, jak vše při distanční formě zvládnou. Ze strany rodičů i učitelů je patrné, že nedošlo k upevňování učiva tak, jak tomu bylo při klasické prezenční výuce. Rodiče se na školu též v nemalé míře obraceli kvůli přetížení rodin. Situace se naštěstí ve většině případů zlepšila. Pro učitele by bylo vhodné zavést pravidelnou supervizi. Například MAP II Mnichovohradišťsko plánuje supervizní setkání pro zájemce na první polovinu listopadu. Jako potřebné se ukázalo i to, aby učitelé byli připraveni poskytnout krizovou intervenci. Iva Štrojsová poprosila Gabrielu Lukovou Sittovou, zda by se přípravy takového semináře nezhostila sama, nebo nenašla někoho, kdo by jej pro MAP zrealizoval.

Problematickým místem se ještě jeví to, že pokud má rodič například dvě děti a každé dítě pracuje s učiteli na jiné komunikační platformě či několika platformách, je pak pro rodiče náročné zvládat vše sledovat. Při budoucím uzavírání škol by tedy bylo dobré sladit celou školu do základního komunikačního kanálu, vytvořit určitou pravidelnost v zadávání úloh a ulehčit tak rodičům i dětem, což by celkově pomohlo odbourat část stresové zátěže, která není malá. Vytvořit jisté a bezpečné prostředí je to, co je v nejisté covidové době potřeba.

Sepsala: Iva Štrojsová

Záznam_setkání ŠMP_30.9.2020