1. 7. 2023 – 31. 12. 2025 Místní akční plán pro rozvoj vzdělávání v ORP Mnichovo Hradiště

V termínu 13.–17. 7. 2020 jsme se zúčastnily školení Stages, což je inovativní výuková metoda izraelského experta Ophera Brayera na rozvoj talentů. Je to metoda, která propojuje více moderních výukových metod do uceleného systému her a cvičení. Ty rozvíjejí lidskou kreativitu, analytické myšlení a matematické dovednosti.

Hned první den jsme si zkusily aktivitu: Poznej předmět a zkus dalších 5 slov, co by mohl tento předmět být. Pak jsme pracovaly s tvary a jejich kombinacemi, zkusily si aktivity z matematiky, geometrie a českého jazyka. Také jsme se učily kreslit oči a kreslit tak nálady. Další část byla hudební a pracovní. Pokoušely jsme se hrát na xylofon a další hudební nástroje podle různých matematických vzorců. Další výzvou byla výroba strašidýlka podle vzorce z pouhých 4 předmětů – papírový kapesník a 3 gumičky. Také jsme si zkusily začít psát pohádku či jiný žánr a nakreslit k tomu obrázek ze 3 geometrických tvarů. Často jsme pracovaly ve dvojicích či větších týmech a vzájemně si pomáhaly. Hned první den byl velmi náročný a ještě jsme dostaly domácí úkol – 20 návrhů tetování z našich životních čísel. Všechny jsme k tomu přistoupily velmi zodpovědně a s úkolem si náležitě vyhrály.

I v dalších dnech jsme střídaly činnosti výtvarné, hudební, taneční a dokonce i karate. Každý den byl domácí úkol z jiné oblasti – připrav skladbu na xylofon, nakresli komiks, připrav aktivitu na téma oslava. Všechny úkoly byly pro většinu z nás výzvy a všechny „jsme to daly“.

Během školení jsme se také seznamovaly se zajímavou literaturou k tomuto tématu. Zkoušely jsme myšlenkové mapy, kreslit předměty rozfázovaně a zkoušet je rozpohybovat, prezentovat své myšlenky, kreslit slova pomocí pěti základních prvků – čtverce, kruhu, trojúhelníku, čáry a tečky. Dalším přínosem byly jednoduché aktivity do různých předmětů, třeba používání univerzálního slova BLA BLA v přírodovědě.

Ve čtvrtek jsme viděly krátký film Příběh LEGA a učily se s příběhem pracovat. Hned poté jsme dostaly barevný hadřík a 3 gumičky a pro nás zpočátku těžký úkol: vytvoř hračku pro zákazníka od 1 do 99 let podle vzorce, pojmenuj ji, popiš, k jakému účelu slouží, kolik bude stát a kde ji budeš prodávat. Každá z nás musela svůj výrobek prezentovat a proběhla i výstava všech výrobků. A že bylo na co koukat. Tato aktivita učí děti kreativitě, podnikavosti, mluvit před ostatními, tvořit reklamu a má spoustu dalších využití ve školství.

Poslední den v pátek nás čekal projektový den na téma oslava. Samozřejmostí byl domácí úkol, který každá z nás pojala s velkou zodpovědností. Jedna část byla aktivita pro ostatní s pomůckami, druhá část pak taneční – naučit ostatní jednoduchý tanec. V pátek nás také čekal nelehký úkol vymyslet báseň podle vzorce a společně vytvořit příběh podle házení kostek s obrázky. Závěrečný balet na téma Labutí jezero už byl jen pomyslnou třešničkou na dortu.

Celý týden byl velmi náročný a plný aktivit z různých oborů. Perfektní přístup obou lektorů nás všechny posunul od věty: „To neumím!“ k větě: „Mohla bych to zkusit.“ A to přesně vlastně chceme ve škole po dětech, posunovat hranice a zkoušet stále nové věci. Také další z vět: „Nic není špatně!“ posune spoustu dětí o krok vpřed, protože se nebudou bát, že řeknou či udělají něco špatně.

Celý týden jsme trénovaly kombinace pohybů, využívaly hudební nástroje, pracovaly s tvary a čísly a hned to zkoušely přenášet i do jiných oblastí. Vyzkoušely jsme si aktivity, které jsme nikdy předtím nezkoušely, objevovaly svůj skrytý potenciál a dále ho rozvíjely.

Na metodě Stages se mi nejvíce líbí, že nezasahuje do učebních osnov a dá se využívat v hodinách jako krátké aktivity. Probouzí tak v dětech nenápadně kreativní myšlení, aktivuje různé části mozku a rozvíjí jejich vlastní schopnosti.

Všechny se už těšíme, až naše nově nabyté vědomosti a zkušenosti uvedeme do své pedagogické praxe.

Sepsala: Mgr. Helena Kaluhová