1. 7. 2023 – 31. 12. 2025 Místní akční plán pro rozvoj vzdělávání v ORP Mnichovo Hradiště

S Mgr. Lukášem Javorkem, učitelem 2. stupně jihlavské základní školy, jsme si v rámci otevřeného setkání pracovní skupiny pro matematickou gramotnost a k rozvoji potenciálu každého žáka vyzkoušeli univerzální aktivizující startéry na začátek vyučovací hodiny – jak pro jednotlivce, tak pro dvojice, závěrečnou část workshopu (Zásobník aktivit pro rozvoj matematické gramotnosti, úterý 9. června 2020) jsme věnovali též kooperativnímu učení. Řada aktivit byla nenásilně propojena s výukou finanční gramotnosti. Mottem lektora je ukazovat svým žákům matematiku v reálném světě, dávat jim příklady z reálného života.

Aktivity, které nám byly představeny a jež jsme si také všechny vyzkoušely, byly jednoduché, krátké, bez drahých a složitých pomůcek. Co takhle zasloužit si třeba pomocí malé násobilky své jméno? Nebo je libo využít Classroomscreen? Nemusíte nic instalovat, stačí se připojit z internetu a využít např. kostky, užitečný byl též odpočítávač času. Dost jsme si také vyhrály s kartami s čísly. Karty jsme různě přeskupovaly, sčítaly, odčítaly, násobily, dělily, tvořily vějíře od nejnižšího po nejvyšší číslo…, stavěly jsme z čísel věž. Zajímavou inspirací byl též tip na web ČŠI, kde je možné nahlédnout do testů PISATIMSS a inspirovat se z nich např. pro nejrůznější matematické hádanky.

Z aktivit pro dvojice byly velmi podnětné např. “vyřeš a prohoď” či “tipni a prohoď”, kdy měla každá z účastnic kartičku s úkolem, oslovila svou kolegyni, úkol se vyřešil, kartičky prohodily a mohlo se jít k někomu dalšímu. Je skvělé nebát se a využít i jinak známé hry, např. si vytvořit matematické Dobble či Trimino (to jsme dokonce vytvářely, sice na německém webu, ale šlo to hladce). Zajímavým tipem byla i aplikace Tarsia, kterou lze též využít na tvorbu trimin, domin… Velmi příjemným bunusem pro zúčastněné dámy byl kód pro možnost stáhnout si zdarma většinu předvedených aktivit z webu Aktivní učitel.

Kterou aktivitu hned zítra dámy využijí? To byl lektorův dotaz, na nějž byla odpověď sice různorodá, ale velmi snadná – Lukáš Javorek nám toho předvedl tolik, že bylo z čeho vybírat. Celý déle než čtyři hodiny trvající workshop svižně plynul, nebyl při něm prostor pro nudu, jak se velmi stručně vyjádřila jedna z přítomných učitelek: “Úžasně “nakažlivý” lektor, příjemné prostředí, příjemné kolegyně.” Přidáváme ještě jedno hodnocení workshopu: “Včerejší workshop byl jedním z nejpodnětnějších, kterého jsem se v poslední době zúčastnila. Získaly jsme konkrétní tipy na vyzkoušené matematické aktivity. Vyzkoušení aktivit na vlastní kůži nám pomohlo uvědomit si možná úskalí dané činnosti.”