Chybí vašim dětem motivace k učení? Není se čemu divit. Dětem se nedostává bezprostřední zpětné vazby od svých učitelů, scházejí jim spolužáci, jejich motivace k učení s prodlužující se dobou, po kterou nemohou do školy, klesá. Zaposlouchejte se do rad školní psycholožky Anety Svobodové, která vám v 15 minutách poradí, jak dětem pomoci.
Zde jen krátké shrnutí:
1) Zkuste své děti vybídnout, aby se samy ozvaly svým učitelům – napsaly jim email, jak se jim daří, co jim jde či nejde… – učitelova odpověď by je mohla namotivovat k další práci.
2) Zprostředkujte dětem online kontakt se spolužáky – navíc by se spolu mohli i učit, zpracovat si společně např. úkol.
3) Pochvalte děti za zpracování úkolů (pochvala by měla být konkrétní, co se nám líbilo – např. málo chyb, dítě vypracovalo úkol samo / rychle…).
4) Zpříjemněte si společně strávený čas – např. zdravým občerstvením podávaným v průběhu učení. Případně se můžete s dítětem učit venku. K učení by měli už rodiče přistupovat s pozitivním naladěním – to se pak přelije i na dítě. A když se dítě u učení vzteká, pláče, nechce se mu… dejte si přestávku, nebo se věnujte jinému úkolu, “nebabrejte” se v tom, co dítěti nejde.
5) Dělejte si u učení přestávky! Na prvním stupni udrží dítě pozornost cca 10-20 minut, pak by měla následovat 5minutová pauza. Na druhém stupni pak 20-30 minut učení, poté 10minutová pauza. Během ní si může dítě dělat, co chce, co potřebuje udělat…
6) Stanovte si na daný den postup činností. Psycholožka radí uložit složku s učením (sešity, učebnice) na stůl vlevo, hotové pak přesunovat na pravou stranu – díky tomu dítě vidí měnící se hromádky, ubývání učiva na jedné straně a zvládnutí učiva na straně druhé. Určitě by dítě mělo začít s tím, co mu jde (pak je namotivované zvládnout i další úkol), pak až přejít na nejtěžší úkoly.
7) Měňte činnosti – používejte co nejvíce smyslů. Někdo je zrakový typ, baví ho čtení, barevné podtrhávání učiva… Jiné dítě je třeba sluchově zaměřené, jde mu poslech, přeříkávání si učiva nahlas… Jsou i děti, které jdou na řadu věcí pohybem, vyhovují jim výpisky, doplňování, modelování (třeba písmen abecedy)… V každém případě by měly být činnosti, jimž se děti věnují, rozmanité.
8) Motivovat můžete děti hrou, soutěží. Například si coby rodič můžete dát s dítětem časový limit pro zvládnutí úkolu – rodič vyklidí myčku, dítě píše úkol – kdo bude dřív hotov?! Třeba slovíčka se můžete učit po celém bytě – mohou být nalepené na různých místech ve vaší domácnosti, můžete je mít napsané na papírkách a vytahovat je z kapes v průběhu procházky…
Tolik jen stručně, určitě si poslechněte video.
A pokud by vás slova paní psycholožky zaujala, zhlédněte i její předchozí video na téma jak strukturovat den během karanténních opatření.