1. 7. 2023 – 31. 12. 2025 Místní akční plán pro rozvoj vzdělávání v ORP Mnichovo Hradiště
Tři metodici prevence a dvě psycholožky se sešli na jarní schůzce školních metodiků prevence. Čemu jsme se věnovali? První téma souviselo s bezpečností na internetu. Jednak jsme si ještě zhodnotili podzimní workshop pana Traxlera o kyberšikaně a dalších nebezpečích na internetu, který byl věnován především rodičům. Aktuálním tématem pak byl film V síti, především jeho školní verze. Z diskuse vyplynulo, že na místním gymnáziu již mají konkrétní termín projekce pro primu až kvintu (resp. 1.A). Po zhlédnutí filmu má následovat diskuse s odborníkem (ve spolupráci s organizací SEMIRAMIS), po návratu do školy pak mají probíhat třídnické hodiny zaměřené na témata filmu.
Iva Štrojsová bohužel konstatovala, že ze zamýšlených výjezdů sešlo (jedna škola námi poptávanou relaxační místnost zrušila, druhá škola neodpověděla). Dobrou zprávou je naopak probíhající práce na opravě dopravního hřiště. Pozitivní je též na začátku března otevřené nízkoprahové zařízení pro děti a mládež (bývalá ševcovna u náměstí). Pracovníci NZDM nabízejí v dopoledních hodinách exkurze v zařízení.
Po přehledu proběhlých a připravovaných akcí MAP, které souvisejí s prací ŠMP, se přítomní věnovali třídnickým hodinám – nástroji primární prevence. Slova se ujal pan Medlík (metodik prevence na ZŠ Sokolovská, který vysvětlil, jak nejednoduché, ale zároveň efektivní je využíti třídnických hodin. Na ZŠ Sokolovská jsou pevně zakotvené v rozvrhu již třetím rokem. Učitelé jsou vybaveni metodikami, absolvovali též školení na komunikaci s rodiče, s žáky apod. Na gymnáziu jsou třídnické hodiny pevně dány v primě a 1.A, dále se pravidelně uskutečňují v sekundě a v tercii. Na ZŠ Studentská bohužel třídnické hodiny jako funkční preventivní prostředek podle slov Lucie Beranové (metodička prevence na ZŠ Studentská) nefungují. Z proběhlé diskuse jasně vyplynulo, že pokud třídnické hodiny neslouží k vyřizování oml)uvenek a podobných formalit, jsou velmi efektivním preventivním nástrojem. Snižuje se následně počet problematických situací, třídní učitel má více času na setkání se třídou i jednotlivými žáky, což je ke prospěchu věci.
Posledním tématem bylo dojíždějící dítě. Bavili jsme se především o tom, jak jsou řešeny ranní a odpolední chvíle, kdy dítě přijíždí do školy a kdy naopak čeká na spoj či rodiče, který jej dopraví domů. Na ZŠ Sokolovská i na GMH je možný vstup do budovy pomocí karty. Ráno je pak vyhrazena učebna s dozorem, v níž mají děti pobývat. Obě školy se snaží v rámci rozvrhu zohledňovat odjezdy vlaků či autobusů. Na ZŠ Sokolovská je pak v odpoledních hodinách bohatá nabídka kroužků. Problémem ale zůstává fakt, že část dětí na kroužky z nějakého důvodu nechce, dává přednost potulování se po náměstí, v oblasti podloubí, lesoparku u ZŠ Studentská a podobným místům.
Na základě těchto poznámek se diskuse stočila k rizikovým místům ve městě.  Iva Štrojsová se obrátí na pana Koženého z městské policie a NZDM s dotazem týkajícím se rizikových míst a činnosti těchto organizací v daných lokalitách.
Příští setkání ŠMP je naplánováno na středu 30. 9. 2020.
Sepsala: Mgr. Iva Štrojsová