1. 7. 2023–31. 12. 2025 Místní akční plán pro rozvoj vzdělávání v ORP Mnichovo Hradiště

Ze sedlčanské ZŠ Propojení k nám zavítala tamní zástupkyně Mgr. Jitka Jandová, aktivně zapojená do projektu Pomáháme školám k úspěchu a zároveň lektorka kritického myšlení. Během dvou velmi intenzivních dnů seznámila účastnice semináře s lekcemi pro rozvoj čtenářské gramotnosti s naučným textem osvědčenými na školních dětech i na kurzech pro dospělé.

Začínaly jsme v pátek 14. února v čase lehce poobědovém, končily jsme pozdě večer. Kromě naučných textů jsme se musely popasovat i s valentýnskou tematikou – ta se totiž díky datu konání workshopu přímo nabízela. Hned první společná lekce se této tematice věnovala, pracovaly jsme s textem Davida Laňky z Pohádek pro dospělé děti a nedospělé dospělé. Nejen v této, ale i ve všech následujících lekcích jsme pracovaly dle modelu E-U-R (evokace – uvědomění si významu informací – reflexe).

Jak poetický byl příběh o paní Melancholické a o oblázku od jejího milovaného manžela a jak “drsné” měl zakončení! Při práci s textem i při předvídání budoucího děje se do závěru povídky netrefila žádná z nás! Zajímavou metodou  využitou v této lekci pak byla metoda RAFT (role, adresát, forma, téma), podle níž jsem pak tvořily vlastní příběh.

V další lekci jsme se již seznámily s naučnými texty, konkrétně zeměpisnými, na téma tajga a tropický deštný les. Pracovaly jsme s otázkami vycházejícími z textu, využily jsme i Vennovy diagramy.

Ve třetí lekci byl naším tématem smrk, nicméně pomocí brainstormingu jsme nejprve společně evokovaly téma lesa, dobraly se až ke smrku a po přečtení textu jsme jej shrnuly, tvořily film a ve fázi reflexe využily i metodu “diamant”.

Společný den jsme zakončili poslední lekcí na téma “Krvavého vodopádu”. Jde o přírodní, nebo mimozemský jev? Krátké video o tomto antarktickém fenoménu bylo velmi působivé. Díky textu jsme příčinu jevu odhalily a na základě získaných informací jsme pak tvořily napínavý článek do školního časopisu plný otázek podněcujících k přemýšlení a navozujících tajemno.

Víc lekcí jsme v průběhu prvního společného dne nezvládly – i tak to bylo novými informacemi i metodami naplněné odpoledne a podvečer.

Sobotní (15. 2.) setkání probíhalo od rána až do odpoledne. Shrnuly jsme si předchozí den, rozehřály se pomocí tajemných příběhů Sherlocka Holmese a v páté lekci, přírodopisné, jsme podle úvodních indicií hádaly téma hodiny, jímž byla liška obecná. Připomněly jsem si, co vše o lišce víme, následně jsme pročetly text, s nímž jsme  pracovaly metodou I.N.S.E.R.T. Jedním z cílů lekce byl mj. i pisatelský cíl, jehož výsledkem byly půvabné textíky Z mého liščího deníku.

Zpestřením sobotního dopoledne byla též aktivita s našimi vlastními knihami, jež lektorka pravidelně využívá v rámci podpory čtenářství u svých žáků. Vlastní knihu jsme nejprve stručně představily, posléze všechny kolovaly místností – každá z nás měla možnost se do knihy na chvíli začíst a napsat svůj postřeh z přečteného úryvku, až pak nakonec kniha opět doputovala ke své majitelce. Bylo zajímavé číst si pak postřehy o vlastní knize od ostatních účastnic workshopu.

V závěru setkání jsme během poslední, šesté lekce, pracovaly s knihou Světoví Češi, pracovaly jsme s obrázky z knihy, snažily jsme se podle jednotlivých atributů poznat významné osobnosti doby minulé. Každá z nás si vybrala jednu zajímavou osobnost, již posléze představila ostatním – jejich pozornost si vyzkoušela zadáním kvízových otázek.  Lekci pak završila životabáseň dané osobnosti.

Účastnice se seznámily s odbornými i populárně naučnými texty, vyzkoušely si různé metody, zaměřily se i na cíle hodiny a jednotlivých činností. Seminář byl velmi praktický, lektorkou skvěle připravený, tvůrčí, pestrý. Nikdo nelitoval, nikdo se ani minutu nenudil!