1. 7. 2023 – 31. 12. 2025 Místní akční plán pro rozvoj vzdělávání v ORP Mnichovo Hradiště

Ve středu 6. listopadu 2019 odpoledne se ve vinárně mnichovohradišťského KLUBu sešla skupinka rodičů a učitelek z mateřských a základních škol. Tématem setkání byla školní zralost dětí. Lektorkou workshopu byla Mgr. Hana Otevřelová, která se ve své praxi věnuje speciálně-pedagogickému poradenství a rodinné terapii.

Lektorka zahájila workshop tréninkem sluchové koncentrace. Každý účastník „dostal“ jedno slovo a měl za úkol tlesknout vždy, když ho zachytil v rychle vyprávěném příběhu o Machovi a Šebestové. Zažily jsme si tak, že sluchová koncentrace je nejtěžší (vjem je pouze krátkodobý oproti třeba zrakovému vjemu, kdy předmět zájmu vidíme). Dále jsme si koncentraci rozdělily na bezděčnou (hra s Legem, jízda na kole…) a záměrnou (strukturované činnosti).

Dále jsme si vyzkoušely úkol na rozvoj zrakového vnímání, kdy jsme na tabulku s devíti velmi podobnými obrázky, lišícími se jen v drobných rozdílech, rozdělovaly kartičky se stejným obrázkem. Cvičení bylo zaměřeno především na zrakové rozlišování tvarů (děti často mívají ve škole problém rozlišit písmena mn, matematické znaky krát a děleno či plus a minus) a rozvoj jemné motoriky.

Dále jsme dostaly tip na jednoduché procvičení rozlišovacích schopností zrcadlově obrácených tvarů. Za použití dvou stejných hrníčků můžeme dítěti ukazovat různé kombinace postavení hrnků (jeden ouškem doleva a druhý opačně, jeden dnem vzhůru apod.) a dítě má rozeznat kombinaci, kdy jsou oba předměty ve stejné poloze. Stejnou schopnost jsme si ještě vyzkoušely na tabulce s obrázky dvojic postaviček, kdy dítě hledá políčka, ve kterém jsou obě postavičky otočeny stejným směrem. Rozlišení zrcadlově obrácených tvarů děti ve škole potřebují hlavně při rozeznávání písmen bd.

Další praktické cvičení bylo na rozvoj zrakové syntézy – skládání rozstříhaných obrázků.

Velmi zábavná byla hra s devíti hračkami představujícími ovoce a zeleninu (kdysi jako pozornost k nákupu v Lidlu). Rodič/paní učitelka pojmenuje a ukáže jednotlivé druhy ovoce a zeleniny. Dále je pojmenuje každé dítě zvlášť. Jedno dítě zavře oči a druhé jednu figurku schová. Pokud hádající dítě neuhodne chybějící předmět, druhé dítě mu jej zkusí popsat.

Lektorka apelovala na rodiče, že pokud po dítěti chceme pozornost a koncentraci, musíme jim ji také ukázat (dát jim ji). Tedy i ve všední dny, kdy rodiče řeší spoustu úkolů a povinností, je dobré si najít čas třeba deset minut na hru s dítětem a té se plně věnovat (užít si ji). Pokud na to čas není, měli bychom si tuto činnost domluvit s dítětem třeba na víkend. Pak je samozřejmě nutné tomuto slibu dostát a čas si opravdu udělat.

V oblasti sluchové jsme se věnovaly nácviku sluchového rozlišení krátkých a dlouhých a tvrdých a měkkých hlásek. Třeba cvičení, kdy si rodič zakryje ústa a vyslovuje kombinaci krátkých a dlouhých slabik (pi – pi – pí – pí) a dítě je zopakuje a v těžší variantě popíše kombinaci (krátký – krátký – dlouhý – dlouhý).

Dále jsme se zabývaly sluchovou analýzou. Předškolní dítě by mělo být schopno určit první hlásku ve slově. Určení posledního písmenka už je obtížnější, zvláště samohlásek (k, s, z… na konci slova je lehčí než a, e, i…).

Následující aktivita procvičila sluchovou paměť prostřednictvím  cvičení Balím si batoh a dávám si do něj…, kdy každý z hráčů zopakuje tuto větu a všechny předměty, které zmínili hráči před ním, a „přidá jednu věc do batohu“.  Toto cvičení trénuje nejen sluchovou paměť, ale i serialitu (posloupnost).

V závěru došlo i na vývoj motoriky a vyzkoušení správného úchopu tužky.

Zmíněno bylo také pravidlo „KRÁTCE A ČASTO!“ pro práci s touto věkovou skupinou. Lektorka sice přiznala, že z pozice rodiče neměla domácí úkoly ráda, ale že z pozice odborníka je to funkční model, kdy se dítě ve škole něco naučí, odpoledne doma zopakuje a v noci se při spánku „věc uloží“ – vytváří se paměťová stopa.

Workshop s lektorkou Mgr. Hanou Otevřelovou byl velmi praktický a hojně prokládaný příklady z její bohaté praxe. Další setkání s lektorkou, tentokrát pro rodiče a jejich předškoláky, plánujeme na jaře příštího roku.

Nahlédněte pro inspiraci na webové stránky lektorky: jistě vás zaujmou už jenom krásným grafickým zpracováním. Zdarma a bez registrace si z nich můžete stáhnout e-book Co potřebuji vědět a udělat před nástupem mého dítěte do první třídy, ve kterém najdete mnoho informací a praktických rad.

„Z dílny“ paní lektorky pochází i publikace Minipříběhy dětí se specifickými poruchami chování a učení, kde na 12 komiksových kartách přibližuje srozumitelnou formou rodičům a učitelům problematiku školní zralosti a specifických poruch učení. Několik výtisků této publikace jsme zakoupili z prostředků MAP II Mnichovohradišťsko: po naskladnění budou rozdány všem účastnicím workshopu, předány do mateřských škol v ORP MH a naleznete ji i v naší MAPí knihovničce.

Autorka příspěvku: Michala Mydlářová