Oznamovatelé samozřejmě nemusí
disponovat dostatkem důkazů proto,
aby ohrožení dítěte prokázali, nicméně
mělo by jít o podezření odůvodněné.
Prostřednictvím orgánů sociálně-právní
ochrany dětí (OSPOD) stát poskytuje
ochranu dětem, které jsou ohrožené. Na
sociálně-právní ochranu má každé dítě
nárok, ale zároveň ji nelze odmítnout,
pokud ji dítě potřebuje.
OSPOD je povinen přijmout každý
podnět, který se týká možného ohrožení
dítěte. Další postup po přijetí podnětu
již ale odvisí od toho, jak situaci dítěte
vyhodnotí. Nemusí tak být vždy
naplněna očekávání oznamovatele.
Na základě žádosti poskytne OSPOD
oznamovateli ve lhůtě 30 dnů informaci
o tom, zda dítě, kterého se oznámení
týkalo, je nebo není ohroženo podle
§ 6 zákona o SPOD. Větší rozsah
informací OSPOD poskytovat nesmí
vzhledem k zákonné mlčenlivosti.
V prvé řadě OSPOD provede tzv. úvodní
vyhodnocení situace dítěte, kdy
stručným zjišťováním (například
pohovorem s dítětem a rodiči, dotazem
na lékaře, školu, zástupce obce) ověří,
zda dítě může být ohroženo
nenaplněním některé ze svých potřeb.
Zásadní je přitom posouzení, zda dítě je
či není ohrožené a zda tedy vzniká či
nevzniká důvod k výkonu sociálně-
právní ochrany dětí.
Pokud je možné ohrožení dítěte
zjištěno, je OSPOD povinen provést tzv.
podrobné vyhodnocení situace dítěte,
založit spisovou dokumentaci a zahájit
výkon sociálně-právní ochrany dětí.
Vyhodnocení situace dítěte je
komplexní a zahrnuje posouzení všech
jeho základních potřeb.
Školy, lékaři a zástupci obcí mohou být
pro OSPOD významnými partnery při
posuzování situace dítěte. Proto bývají
v praxi přizýváni k vyhodnocení situace
dítěte, např. v rámci případové
konference, případně jsou o informace
dožadováni písemnou cestou.